

Ik ben de jaren tachtig gefascineerd geraakt door het WK voetbal, warme zomers met al die schitterende sterspelers. Het waren de tijden dat Oranje er niet bij was. Geboren in 1969 heb ik alleen oppervlakkige herinneringen aan het WK 1978 maar de glorietijd van het Nederlands elftal is verder aan me voorbijgegaan. Toen Nederland als Europees Kampioen naar het WK in Italië toog was ik vol verwachting. De fascinatie voor dat toernooi heb ik in een van de boeken wat betreft het falen van Oranje uitgebreid beschreven.
Ik verzamel alles over het WK, met name boeken, foto's en videobeelden. Het internet en de digitalisering geven toegang to veel bronnen. Vooral ook hoe in andere delen van de wereld naar wedstrijden en gebeurtenissen wordt gekeken is daarbij interessant.
De verhalen die ik in de loop der jaren over het wereldkampioenschap heb geschreven zijn weergegeven in Tragiek & Triomf. Na het goed ontvangen boek over Oranje op het WK 1990 is daar nu ook het verhaal over het Nederlands elftal in de Verenigde Staten 1994.
